10 הדברים החשובים ביותר שמורה צריך לדעת על תלמיד עם תסמונת X שביר
כדאי להראות מאמר זה למורה של ילדך.

[תורגם מהאתר של פראקסה (FRAXA Research Foundation (www.fraxa.org והתפרסם באישורו]
הכתוב נכתב בלשון זכר מסיבות תחביר בלבד וכמובן מתכווון גם ללשון נקבה.

תלמידים עם תסמונת איקס שביר יכולים לעתים להיות כמו הפתגם על הילדה עם התלתל באמצע המצח שלה – כשהם טובים, הם מאוד מאוד טובים, וכשהם רעים הם נוראיים. 10 הדברים האלה יעזרו לכם להוציא את הטוב ולמזער הנורא!

כדי להוציא מהילדים שלנו את המיטב

הדבר הראשון שמורים צריכים לדעת על תלמידים עם תסמונת איקס שביר הוא שהם נוטים לעוררות יתר וחרדה. זה פשוט איך שמערכת העצבים שלהם מרושתת.


רוב ההמלצות הבאות מיועדות למקסם מיקוד ושיתוף פעולה על ידי מזעור עוררות יתר וחרדה:

1. אל תכריח קשר עין – קשר עין יבוא באופן טבעי ככל שלתלמיד יהיה יותר נוח איתך.

2. צפה לחוסר עקביות – מידת המיקוד והביצועים עשויים להשתנות במידה רבה, ויכול להיות קשה להבחין בסיבה. נסה לקבל את זה, כדי למנוע תסכול; התלמיד שלך יבחין בתסכול שלך, מה שיגביר את החרדה שלו. כדאי לדעת שתלמידים עם תסמונת איקס שביר לומדים באופן "בו זמני/ סימולטני" ולוא דוקא באופן "רציף/ סדרתי".

3. תלמידים עם תסמונת איקס שביר לומדים טוב את המילה הכתובה, אך מתקשים נורא עם ההגיה (פונטיקה). המוטיבציה שלהם היא התוצאה הסופית, אך הם חסרי סבלנות לתהליך.

4. אפשר הפסקות תכופות –  ניתן להכיל קשיי ריכוז על ידי שמירה על משימות קצרות.

5. ביטוי מילולי הוא משימה קוגניטיבית מורכבת – ספק כמה חלופות שאינן מילוליות לתלמידים כדי להראות את מה שהם יודעים, כגון לעקוב אחר הוראות ולהצביע על ייצוגים חזותיים.

6. חשוב "באופן עקיף" – ישנם זמנים בהם תלמידים עם תסמונת איקס שביר נהנים מתשומת לב, אך לרוב הם לא נהנים מאור הזרקורים ויעדיפו:
– תן מחמאה לאדם שלישי על התלמיד אחר בטווח השמיעה;
– השתמש בלמידה מקרית;
– כלול את התלמיד בקבוצה קטנה תוך הפניית הוראות לקבוצת התלמידים בגילו;
– הימנע מתשאול ישיר של שאלה פתוחה, למשל הנחיה "נשיא ארצות הברית הוא … .. " עדיפה לעומת השאלה הפתוחה "מי הוא נשיא ארצות הברית? "

7. הכן את התלמיד לשינויים ומעברים:
– תן 5 ו 10 דקות הכנה מראש.
– אפשר להיות בראש או בסוף השורה.
– השתמש בסיפורים חברתיים על מעברים שיגרתיים.
– ספק סידור תכליתי כך שהדגש יהיה על התוצאה ולא על מעבר ממקום אחד למשנו.

8. עבוד עם מרפא בעיסוק בקיע בויסות חושי (אינטגרציה סנסורית) והטבע אסטרטגיות אלה לתוך יום הלימודים.
תלמידים עם תסמונת איקס שביר נוטים לעוררות יתר וחרדה שפוגעת ביכולת המיקוד- למד אלו מטכניקות הויסות החושי מרגיעות את התלמיד שלך – עבודה כבדה כמו סידור שולחנות מחדש, ניקוי חלונות או הזזה ערמות של ספרים? ואולי פעילות שיווי משקל כגון הליכה לטיול, שכיבות סמיכה לקיר, התנדנדות, או שימוש בסקייטבורד?

9. שים לב גורמים סביבתיים:
תלמידים עם תסמונת איקס שביר לעתים קרובות רגישים חושית לקול, אור, מרקם, טעם וריח המעוררים עוררות יתר. בצע התאמות לסביבה (תאורה עמומה, הרשה להשתמש באוזניות מעמעמות) עד כמה שניתן.

10. דע את נקודות החוזק של תלמידים עם תסמונת איקס שביר.
חוזקות נפוצות הקשורות לתסמונת איקס שביר הן זיכרון חזותי טוב, חוש הומור, רצון לעזור ולהיות מועיל, טבע אמפתי, ומתנת החקיינות. השתמש ברמזים ויזואליים, הפוך את הלמידה לכיף, ספק הזדמנויות להיות לעזר, ספק תמיכה רגשית ועידוד קבוצתי, השתמש במודל כטכניקת הוראה עיקרית.

– וכך תוכל להנות מהתלמיד שלך עם תסמונת האיקס השביר !

הוסף תגובה

text#before#comment#box